Engelska!

Vi har nu genomfört två av tre delar i de nationella proven i engelska. Det vi har kvar är den muntliga delen och den kör vi fredagen den 7 maj.

Just nu jobbar vi med texter i boken, tränar glosor, jobbar i grupper och pratar engelska på olika sätt. Tillsammans lyssnar vi på texterna och gör även hörövningar tillsammans.

Efter påsk blir det något nytt och jag hoppas du kunna göra min planering utifrån gruppens önskemål och synpunkter.

Mejla gärna förslag och synpunkter på vad vi kan göra tillsammans!

/Ellinor

Vecka 13

Måndag - Enligt schema. Ni ska skicka in SO:n till mig under dagen.

Tisdag - Enligt schema. Dans igen med Amanda på idrotten.

Onsdag - Enligt schema.

Torsdag - Skärtorsdag! Halvdag för er som var här på öppet hus. Ni andra har so och slutar kl 13.45.

Fredag - Ni är lediga. Det är låååång fredag.

Ha en riktigt, grymt påsklov!

Glad påsk!


So

På torsdag vill jag att ni redovisar ert arbete klockan 10.30 och det blir då i so-gruppen. Den skriftliga delen kan ni jobba lite till med hemma om ni vill. Den ska dock senast lämnas in vecka 13 på måndag (nästa vecka).

Vill du ha betygskriterier för att veta hur du ska finslipa på ditt arbete? Be mig om vilka du ska ha, skriver du med inriktning mot religion, historia, geografi eller samhälle?

På torsdag kommer ni att börja med ett nytt arbetsområde och det är nu dags för geografi med fokus på Europa. Niorna kommer att jobba med detta och åttorna fortsätter med Islam.

/Ellinor


Högtalare - No

Uppgift

Att tillverka en högtalare. Ni får

själva ”designa” den så att den blir

snyggast!

 

Material

Kartong, ritpapper, isolerad koppartråd,

liten magnet (med N och S på de platta sidorna),

tejp, limpistol etc.

 

Utförande

1. Börja med att fundera ut hur en högtalare ser ut.

2. Gör en enkel ritning på nästa sida av er högtalare. Sätt ut mått.

När ni är klara med den och diskuterat med Henning så ska ni

göra en riktigt fin ritning på ett så kallat ”millimeterpapper”.

3. Börja med att tillverka högtalarlådan av kartong. Arbeta lugnt

så att den blir riktigt fin. Du måste kunna öppna den baktill för

att sätta in spolen.

4. Skär ut ett runt hål i högtalarlådan för pappkonen.

5. Tillverka en kon av ritpapper. Henning berättar hur. Dess

diameter ska vara något mindre än hålets diameter. Tejpa

konen löst i hålet. Konen ska kunna röra sig i takt med

ljudvågorna.

6. Gör en spole av koppartråd genom att linda den 30-40 varv runt

ett finger eller en penna. Låt koppartrådens ändar vara lösa.

Skrapa trådändarna med sandpapper eller en kniv. Fäst spolen

på konens spets med tejp.

7. Fäst koppartrådens ändar på baksidan av högtalaren.

8. Limma fast magneten så nära spolen som möjligt utan att nudda

den.

9. Koppla högtalaren till högtalaruttaget på en stereo och vrid

sakta upp volymen. För hög volym kan bränna upp spolen.

10. Hur kan du göra för att förbättra din högtalare?

 


Teoretiska uppgifter till uppgiften ”högtalare”



Förutom att ni ska följa arbetsbeskrivningen till den praktiska uppgiften att bygga en högtalare vill jag även att ni ska svara på några frågor som har med högtalare att göra. Svaren lämnar ni sedan in när ni är klara med er högtalare.

G-frågor

  1. Hur har man tidigare förstärkt ljud, gå tillbaka så långt du vill? Ange något eller några viktiga tekniska språng och förklara drivkraften bakom detta/dessa.

     

  2. Beskriv hur högtalaren som uppfinning har påverkat samhälle/natur/individ. Ange några positiva saker och några negativa.

     

  3. Beskriv det tekniska system högtalaren ingår i, några olika komponenters funktion och inbördes relationer. Läs mer om tekniska system i teknikboken puls om du är osäker.

     

  4. Utvärdera ditt arbete med uppgiften med uppgiften ”högtalare”. Vad har du lärt dig och hur?




VG-frågor

  1. Jämför din högtalare med en ”riktig”, förklara viktiga skillnader och vad dessa gör för skillnad för högtalarens funktion.

     

  2. Beskriv hur högtalare har utvecklats och vilka behov som har styrt detta.

     

  3. Beskriv hur systemet i fråga tre har förändrats någon gång. Vilka förändringar i konstruktionen eller grundläggande principer har förändrats och vad har det för betydelse?




Mvg-frågor

  1. Hur har du med hjälp av egna undersökningar kommit fram till hur högtalare fungerar i de mer komplicerade funktionerna? Beskriv t.ex. hur uppdelningen bas/mellanregister och diskant fungerar.



Det ni ska lämna in under detta arbetsområde är:

Ritning, visa er högtalare och en kort beskrivning kring hur du har tänkt när du byggde och utformade din högtalare och svaren på så många av dessa frågor som möjligt.

     


Planering Matte vt åk 9 Krabbor



v.11 - 15

Vi jobbar framförallt med förberedelser inför NP men även med kap. 6. Elever med ”klara färdiga G” jobbar efter individuell plan och uppföljning.



v. 12

Andra gruppen gör test på delprov A och jobbar med 6.2.

v. 13

Vi gör ett testprov för NP del C och jobbar klart med 6.2

v.14

Påsklov

v.15

Genomgång av hur delprov C bedöms, utdelning av lösningsförslag till provet och arbete med kap. 6.3, det ska vara klart under veckan. Det riktiga delprov B görs på fredagen.

v. 16

Jobb med 6.4 som ska vara klart under veckan och genomgångar av saker som behövs inför delprov C på torsdagen.

v. 17

Jobb med 6.5 som ska hinnas klart under veckan.

v.18

Jobb med 6.6 som ska hinnas klart under veckan.

v.19

Jobb med 6.7 som ska hinnas klart under veckan.

v.20

Jobb med 6.8 som ska hinnas klart under veckan.

v.21

Prov på kap 6!


Planering NO åk 9

v.11 - 15

Vi jobbar med uppgiften ”högtalare” se separata arbetsbeskrivning och uppgifter.

v. 12

Ritning och låda ska vara klara

v. 13

Högtalaren ska vara klar

v.14

Påsklov

v.15

Tid att arbeta med de teoretiska uppgifterna och eventuell finnish på högtalaren.

v.16 - 23

Biologi – ekosystem och biologisk mångfald


Vecka 12

Måndag - Enligt schema. Idrott som vanligt sista passet.

Tisdag - Enligt schema. På idrotten är det dans med Amanda.

Onsdag - Nationellt prov i engelska. Skrivdelen som tar oss/er 80 minuter. Ni slutar efter provet! De som vill får gärna ta med sig något för att hålla energin.

Torsdag - Enligt schema. Redovisingar för de som ej var här på öppet hus. Därefter kör vi igång med nytt arbetsområde på So:n - geografi.

Fredag - Enligt schema.

Trevlig helg!

/Ellinor

Vecka 11

Hej!

Lite info om förra veckan:

Ännu en vecka har gått! Den här veckan hade vi gäster (proffs) som visade er lite mer kring handboll och dans. På handbollen fick ni olika tekniktips, spela match och testa hur hårt ni kunde skjuta. På dansen var det först streetdance och sedan fick ni testa pardansen cha cha cha! Det såg fantastiskt bra ut från sidan, ni hade alla riktigt bra koll på stegen. Visst var det lite roligt?

Vi har även haft friluftsdag då vi hade det fantastiskt härligt. Skön promenad i solen och sedan var det många som testade att bada isvak. Det är en häftig känsla att bada vak, hoppas att ni alla kommer att testa i framtiden.

För första gången på SFS har vi haft en brand. Brandlarmet gick på lunchrasten och det visade sig att det brann i de äldre elevernas trapphus. Någon hade tänt på så att det brann rejäl i en grill som stod högst upp i trapphuset. Kiki kollar upp detta och har just nu fått uppgifter om att det är en kille från en annan skola.  Polis kommer idag till skolan för att följa upp detta.

Vill verkligen passa på att säga hur nöjd jar är med att krabborna var snabba ut ur skolan och att ställa upp sig på led för snabb inräkning. För mig är det viktigt att rutinerna kring dessa "skarpa" lägen fungerar och att ni tar det på allvar och följer det vi kommit överens om. Det känns skönt och tryggt för mig när ni som är äldst nu på skolan kan visa vägen för alla andra. Tusen Tack för det!

Vad händer nu då vecka 11?

Måndag - Ni börjar 09:00 med nationellt (muntligt) prov i svenska. Dharana och Patrik har er då. Enligt schema i övrigt och prov i matte efter lunch. Beep-test på gympan!

Tisdag - Nationellt (läs-och hör) prov i engelska. Vi startar igång 09:00. Provet är 80 min, rast 30 min och sedan 50 min. Efter lunch har ni No och därefter får ni jobba hemma med ert so-arbete på gympalektionen.

Onsdag - Skapande med Emelie. Ni ska göra några vackra saker som kan säljas på öppet hus eller skicka till vår vänskola i Afghanistan. Ni är tillsammans med åk 7 på detta pass. Efter lunch får ni jobba med so-arbetet.

Torsdag - Ni som fått okej att skriva ett arbete om Afghanistan är även hemma denna dag fram till klockan 16.00. Mellan 16.00-18.00 ska ni vara här på öppet hus för att redovisa. Kom i tid för att förbereda din redovisning.
Ni får halvdag vecka 13 för att ni varit här på öppet hus!

Fredag - Enligt schema, men med mig flexande under klassen och på engelskan. Jag behöver ha hand om de som har dans i rörelserummet.

N börjar det bli dax att boka en klassresa. Vart ska vi åka? Hur mycket mer är ni sugna att jobba in? Vi pratar om detta på fredag.

Ha en härlig helg!

/Ellinor

Svenska - np

Det är np, muntliga delen på måndag den 15 mars kl 9-12
/Dharana

Vecka 10

Hejsan, hejsan!

Hoppas att ni alla har haft ett riktigt härligt sportlov! Hörde att en del varit på Lan och klassrummet var verkligen super fint städat. Toppen! Hoppas att ni även hunnit med att varit ute lite under lovet, fått lite sol kanske?
Jag har själv passade på att tajma lite magsjuk när vi åkte till Kungsberget!. Därefter var jag hemma innan jag drog iväg på en grymt skönt semester till Gran Canaria. Förhoppningsvis har vi nu alla lite extra kraft att jobba på hårt fram till påsklovet vecka 14.

Vad händer den här vecka?

Måndag - Ni har vikarie på matte och no-passen. På idrotten har ni mig och då kör vi bandy.

Tisdag - Vikarie istället för Henning. På idrotten är det handboll med externa proffs-ledare.

Onsdag - Enligt schema. Ta med dig alla uppgifter till mig på engelskan. Glosorna kommer att kollas!

Torsdag - Vakbad! Nu är det dax för ALLA Krabbor att bada isvak! Ta med matsäck så drar vi till Hellas för en riktigt härligt friluftsdag. Vi träffas klockan 09.00 på skolan för en gemensam promenad till Hellas. Ta med dig en härlig matsäck. Dagen slutar klockan 14.00.

Fredag - Dans 09.00-10-15 i rörelserummet med en proffsdansare. Ni behöver vara ombytta. Detta pass kommer ni att ha tillsammans med åk 7. I övrigt enligt schema.

/Ellie

Redovisa läsningen!

 

Du har nu läst en eller ett par skönlitterära böcker på svenskan. Nu är det dags att förmedla din läsupplevelse. Det kommer du att göra på 3 olika sätt:

 

  1. En skriftlig, klassisk bokrecension, som visar på din läsförståelse.

     

  2. En skriftlig text där du, på ett lite annorlunda sätt, kan visa hur du tagit till dig boken. En övning som förhoppningsvis lockar fram din kreativitet och skaparlust!

     

  3. En muntlig presentation av boken, där delar av de båda skriftliga uppgifterna ska ligga som bakgrund.

 

Texterna ska lämnas in senast fredag den 12/3

[email protected]

 

De muntliga presentationerna kommer att ske vecka 12 och 13.

 

Se bilagor för beskrivning av uppgifterna!

 

Lycka till! /Dharana


RSS 2.0