Välkommen till elvakrabbors blogg!

Den här bloggen är uppbyggt såsom den förra. I kategorierna till höger hittar du alla ämnen och där lägger jag ut  massa info om vad som händer.  Veckobrev och info om utflykter och sånt hittar du under allmänt.

Då jag hört att det inte går ut mejl till alla så känns det bra att vi åtminstone nu kan nå ut med informationen via denna blogg. På föräldramöte ska vi förska få lite svar kring allt mejlstrul.

Vad händer veckan 36?

Måndag - Enligt schemat. Start 08.00 för de som vill jobba extra med so eller engelska. I övrigt start klockan 09.00 och dagen slutar 16.00 efter idrotten. Vi börjar med att ha idrott inne i gympasalen.

Tisdag - Enligt schema förutom 09:45 då åk 9 svara på frågor från SCB. I övrigt helt vanlig dag med idrott sista passet. Slut 16.00

Onsdag och Torsdag är vi i Alby. Se info om Albydagarna under allmänt.

Fredag - Enligt schemat. Start 09.00 och slut 15.30.

Kom ihåg att det är föräldramöte på torsdag klockan 18.00! Oerhört viktigt att alla kommer så att vi kan diskutera gruppen och deras sista år. Det är viktigt att vi samarbetar för att ge Krabborna ett bra sista år!

/Ellinor

Tema hösten 2009

SO - Samhälle och geografi


Statskick - Rättsystem - Ekonomi - Handel


Grundkursens mål att uppnå i detta moment:


  • Ha grundläggande kunskaper om vårt svenska styrelseskick och hur det växt fram (sa)

  • Känna det svenska rättsystemet och våra gemensamma normer i detta (sa)

  • Förstå de grundläggande demokratiska värden som vårt samhälle vilar på (sa)

  • Kunna tillämpa ett demokratiskt arbets- och beslutssätt (sa)

Moment för att nå målen:

Rättsystem

Statskick

Ekonomi

Handel


Böcker och sidor:

Hur styrs Sverige s 218

Lag och rätt s 56

Samhällets ekonomi s 348


I fortsättningskursen ingår även följande mål:

  • Kunna visa hur viktiga förändringar i samhället såsom industrier, globalisering, kommunikation, produktion och handel påverkar landskapet och människor levnadsvillkor. I kring detta ska eleven kunna reflektera och formulera frågor (ge)

  • Ha kännedom om hur människor lever i olika miljöer i världen och vilka faktorer som påverkar deras situation. I kring detta kunna reflektera över möjligheter till förändring (ge)

Ytterligare moment:

Orsaker till fattigdom 380 (406)


Tidschema

Grundkursen håller på under 4 veckor och avslutas med ett prov.

Därefter går vi vidare med fortsättningskursen i 2 veckor.


Men då det visade sig att eleverna var väldigt intresserade av ämnet så är det möjligt att kursen förlängs några veckor.


Examination för kursen är:

Muntligt deltagande i klassrummet. (ställa frågor, vara aktiv, vidarutveckla osv.)

Uppgift till lag och rätt.

Uppgift till hur styrs Sverige.

Prov på grundkursens moment. (ev flera små prov)

Storyline. Muntlig redovisning i klassen och ett skrifligt dokument. (kriterier kommer)


Rättsystemet - Lagar, regler och ordning!

Torsdag vecka 35

Pass 1 (1 h och 20 min)


Gemensamt snack om SO. Hur ska man tänka nu? Betyg och så... frågor och diskussion Hur ska vi hade det på lektionerna?


Jag presenterar ämnet och lite kort om vårt upplägg.

Alla får små häften och sedan kör vi igång.


  • En brainstorm om tankar kring regler, lagar ordning. Sverige kontra världen.

  • Regler hemma, skolan, samhället... Hur upp rätt håller man dem? Straff? (stencil)

  • Om det är läge, köra en fyra - hörns - övning (stencil)

  • Allmänt snack om brott vi minns i Sverige...tidningar och medias roll.

Vi läser därefter gemensamt igenom sida 89-91 och diskutera sedan några saker kring detta för att få veta vilka skyldigheter och rättigheter vi har i Sverige.


Därefter rast eller så förklarar jag vilka uppgifter vi ska göra.


För alla: Läsning och frågor:


Läs sida 57 - 68, svara på frågorna 1-3 s 68

Läs sidorna 76 - 81, svara på frågorna 1-7 s 80


Lättare uppgift:


1. Fundera ut en brott som du hört om och berätta i stora drag om vad som hände.

  • Vart skedde det (stad, mordplats, beskriv)

  • Vilka var inblandade (offer, förövare, vittnen)

  • Vad hände? Hur skedde brottet?

2. Beskriv utifrån samhällesboken brottets gång. Vad blev slutligen påföljden? Vad tycker du om det? Hade du ändrat på något om du helt fritt fick bestämma?


3. Viktigt att du bygger ut lite för att få med dina egna tankar och funderingar


(I detta ska ett skriftligt dokument lämnas in, minst 200 ord)


Svårare uppgift:


Använd exemplet med misshandel i läroboken (eller ett verkligt fall) för att beskriva det svenska rättsystemet. I beskrivningen ska du använda begreppet brott, förundersökning , straffmyndig, åtal, rättegång och påföljd. I svaret ska du också ge förslag på och bedöma olika åtgärder som skulle ha kunnat förhindra misshandel.


Att tänka på:

- Samhälle (skola) kontra individ

  • Vård, straff eller hjälp?

  • Effekter av dina förslag. Fördelar respektive nackdelar.

  • Argumentera för din sak.

  • Orsaker till brottet (ungdomsbrottslighet)


Tema hösten 2009

Svenska och Bild

SKOLTIDNING


Mål att uppnå i Svenska:


  • Aktivt delta i samtal och diskussioner kring tidningens innehåll och upplägg. Kunna lyssna på varandra och ge konstruktiv kritik. Argumentera för den egna tankegången.


  • Kunna läsa, reflektera över och återge innehållet i olika sorters tidningstexter.


  • Kunna skriva olika sorters texter inom områdena: fakta, åsikter och underhållning. Innehållet ska tydligt framgå och grundläggande skriftnormer ska tillämpas.


  • Presentera ett resultat som vi kan känna oss stolta över.

Moment för att uppnå målen:


  • Redaktionsmöten (samtal, diskussion, argumentation, öva på att ta och ge kritik)

  • Reserch ( Läsa, analysera, utforska, studiebesök, intervjuer)

  • Skriva (reportage, debatt, krönika, recension mm. utifrån givna kriterier för genre och språkbruk)

  • Respons (läsa och kommentera varandras texter i gensvarsgrupper)

  • Bearbeta (tänk hellre kvalitet än kvantitet, slarva inte igenom dina journalistuppdrag, bearbeta dina texter efter gensvar!)

  • Sålla (Allt kanske inte kan vara med i tidningen, hur får vi ett innehåll som funkar och där alla känner sig delaktiga?)

För dig som är extra motiverad:


  • Redigera ( Se över andra texter och bilder lite extra, föreslå förändringar i slutskedet)

  • Layout (Ta in åsikter och tankar som kommit fram vad gäller utformningen men känn också att du har fria händer att utforma layouten så att helheten blir bra.)

  • Tryck (Ta ansvar för att tidningen blir tryckt och finns tillgänglig för målgruppen)

Examination:

Muntligt deltagande

Inlämning av minst en text inom varje område (fakta, åsikter och underhållning)

Visa att du gett respons på någons text


Tidschema:

    v.35-36 introduktion, redaktionen bildas, ansvarsområden fördelas.

    v.37-40 research, studiebesök + skriv/foto-uppdrag

    v.41 Gensvarsgrupper

    v.42 Bearbetning

    v.43 Inlämning

    v.44 Höstlov

    v.45-46 research + skriv/foto-uppdrag

    v.47 Gensvarsgrupper

    v.48 Bearbetning

    v.49 DEADLINE (Sista inlämning av allt tidningmaterial)

    v. 50 Redigering och layout

    v.51 Layout, tryck, distribution

    v.52 Jullov

Mål att uppnå i Bild:


  • Utforma en egen serie som i bild och innehåll följer ett givet tema och serievärldens speciella genre, teknik och uttryck.


  • Utforma en reklamsida som visar insyn i reklamens språk och uttryck.


  • Utforma en tidningframsida eller en löpsedel med hänsyn till dess specifika karaktär.


  • Kunna använda egna och andras bilder i bestämda syften.


  • Kunna analysera, kritiskt granska och förmedla din tolkning av egna och andras bilder.

Moment för att uppnå målen:


Serier:

  • Vi läser, utforskar och pratar om andras serier

  • Uppvärmningsövningar som sätter fart på fantasin.

  • Skriva seriemanus

  • Storyboard

  • Noggrann blyertsskiss

  • Tuschad original

Reklam/framsida/löpsedel

  • Samtal,analys kring teknik, utformning, syfte och målgrupp.

  • Klipp och klistra/teckna/måla/fotografera.

  • datorns hjälp

Examination:

Bildanalys- muntligt eller skriftligt

Inlämning av en serie

Inlämning av framsida eller löpsedel

Inlämning av reklamsida


    Tidschema:

    v 35- 42 serier
    v. 43 Inlämning/presentation av serie
    v.44 höstlov
    v.45- 46 reklam
    v.47 Inlämning/presentation av reklamsida
    v.48 Framsida/löpsedel
    v.49 DEADLINE inlämning/presentation
    v.50-51 Redigering och Layout för några, julpyssel för andra.
    v.52 jullov


Albydagarna

Vi ska återigen ut på lite friluftsliv och den här gången åker hela skolan iväg den 2-3 september. Det blir den här gången på hösten istället för våren, då vi hoppas att det ska vara lite varmare. Många är badsugna och med lite flyt så blir det sol nästa vecka.

Vi kommer gå en promenad med utrustning, samarbeta, slå upp tält, äta god mat och även köra en del gemensamma aktiviteter i och utanför tälten. Iår sover vi dessutom i ett mindre tält där vi kommer att ha en fotogenbrännare. Det kommer att bli riktigt varmt och härligt i tälten den här gången! Och givetvis har vi  brandfilt och brandsläckare i vårt tält.

Till första dagen behöver du ta med dig matsäck, som ska vara din lunch.

Vi träffas 09.00 här på skolan och för de äldre eleverna (6-9) finns det tre valbara sätt att ta sig dit:

1. Först buss och därefter en kortare promenad på ca 3,5 kilometer. (G-nivå)

2. Först buss och därefter en lite längre promenad på ca 5 kilometer (VG-nivå)

3. Först buss och därefter en lång promenad på ca 8,5 kilometer. (MVG-nivå)

Du väljer sträcka utifrån vilket betyg du satsar på i idrott och hälsa. Under hela promenaden ska du bära din egen utrustning så då är ryggsäck att föredra. Alla som går behöver ha med sig vatten.

Krabborna går nu i åk 9 och sköter därmed sjäva hur de packar, därmed skrivs ingen lista av mig.

Betygskriterier i idrott och hälsa kopplade till detta:

1. Eleven samarbetar och instruerar andra i en positiv anda, vilket
höjer kollektivets prestationer.


2. Visar ledaregenskaper genom att vara ett föredöme både
prestationsmässigt och socialt. Visar prov på god samarbetsförmåga.


3. Utrustningen är anpassad efter aktivitet och väder.


4. Eleven känner till vad som krävs för att vistas i naturen i form av
utrustning, mat och hänsyn mot naturen.


5. Eleven kan planera och genomföra en vistelse i naturen under olika årstider.


6. Tar eget ansvar för sin hälsa. Förstår sambandet mellan mat, motion
och hälsa.


7. Eleven aggerar självständigt, tar initiativ och kan ofta uppträda
som en informell ledare.

Frågor, funderingar, synpunkter, beröm eller klagomål? Mejla mig gärna.

/Ellie


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0