Vecka 43

Hej alla glada Krabbor!

Nu är det en sista arbetsvecka då ni har en del att göra klart innan lovet.

Uppgifter att göra klart:

Engelska -
Göra klart alla övningar till texterna Justice (workbook + texbook)
Läsa ut boken och skriva en recension.
Lära dig glosorna till fredag.

SO -
Göra klart uppgiften: Valet är ditt!

Svenska -
Slutversionen av tidningsartikeln ska mejlas senast söndag 25/10 ([email protected])
 
Bild:
Serien ska vara klar torsdag 22/10. Veckan efter lovet startar Dharana igång ny bilduppgift.

Matte -
Bok z: Ni ska vara klara med kapitel 4.1
Bok G: Ni ska vara klara med kapitel 1.2 och fram till cylinder i 3.3.
Prov vecka 47

Slöjd:
Arbetet i syslöjd skickas till mig på [email protected] och träslöjd skriver ni ut och lägger i Peters fack.

Hur ser veckan då ut?

Måndag - Enligt schema. Vem vann OS? Det får ni veta på måndag.  På idrotten kör vi spökboll och capture the flag enligt önskemål från eleverna.

Tisdag - Enligt schema. Bollsport på gympan.

Onsdag - Enligt schema.

Torsdag - Gäster på skolan hela dagen! De kommer besökare från andra länder i Europa för att lära sig mer om NVC och vår skola. Några elever kommer att guida gästerna och sitta med i diskussionsgrupper. De blir för övrigt lektioner som vanligt hela dagen.

Fredag - Sista dagen innan lovet. Vi firar FN-dagen, hur? Jobb enligt schema hela dagen. Diagnos i matte!

Ha en härlig vecka och ett skönt lov! Själv så jobbar jag på lovet men ska ändå hinna med att åka upp till Norrlands Hawaii, som dock är lite kallt så här års.




Syv på skolan

Lotta har varit här vid flera tillfällen under hösten för att informera er om  ert gymnasietval. Hon har träffat er i helklass och några enskilt. Den 11 november är nästa tillfälle då Lotta kommer till skolan och då vill hon fortsätta att ha enskilda samtal med er om gymnasiet.

Den 11 november är Lotta här hela dagen och då kan ni alla passa på att ställa frågor om gymnasiet och så.

Viktigt att inte missa detta tillfälle!

Den 20 november åker vi till gymnasimässan i Älvsjö.

/Ellinor

Checklista för gymnasievalet 2010/2011

 I 9an ska alla välja till gymnasiet – till hjälp för gymnasievalet kommer skolan att ordna med olika saker, dessa är:

 

  • Gymnasiekataloger – kommer att delas ut till alla 9or i oktober Läs noga om de program som intresserar dig, sätt dig in i hur det fungerar, så slipper du göra felval, tänk på att valet är ditt och inte någon annans val.

 

  • Gymnasiemässa – Stockholms läns gymnasieskolor visar upp sig 19-21 november på Stockholmsmässan i Älvsjö Förbered dig genom att tänka ut frågor till utställarna.

 

  • Öppet hus på gymnasieskolorna från november till och med våren då kommer gymnasieskolorna att bjuda in 9or och deras föräldrar till öppet hus på kvällar och helger. Info om detta och mycket mer på www.gymasieintanging.se

 

  • Alla 9or kommer at få klassvis information om gymnasiet

 

  • Alla 9ornas föräldrar kommer att erbjudas en informationskväll om gymnasiet

 

  • Alla 9or kommer att få prata med studie- och yrkesvägledaren om sina gymnasievalsplaner

 

Var aktiv under ditt gymnasieval, utnyttja alla dessa tillfällen att skaffa så mycket information som du bara kan för att göra ett bra val.

 

Gymnasievalet sker sedan efter jullovet, då alla 9or får hemskickat inloggningskoder för valet.

Februari: 15/2 sista valdag

 

April: preliminär intagning 16/4 , start för omval 20/4

 

Maj: 11/5 sista omvalsdag

 

Juni/juli: slutlig intagning, besked skickas hem

 

Augusti: skolstart

 

Gymnasievalet sker på www.gymnasieintagning.se

 

Fler bra hemsidor är:

www.gymnasieguiden.se

www.saco.se/valjayrke

www.utbildningsinfo.se

www.hittaskola.se

 

Lycka till med valet!

Vänliga hälsningar

Lotta Lindström, studie- och yrkesvägledare ([email protected])

2009-09-10


Inlämningsuppgifter:

 
Svenska: Slutversionen av tidningsartikeln ska mejlas till mig senast söndag 25/10 ([email protected])
 
Bild: Serien ska helst vara klar torsdag 22/10. Veckan efter lovet startar jag igång ny bilduppgift.

/Dharana

Valet är nu ditt!

Välj ett av dessa brott att reflektera kring:

 Civil olydnad. Aktionen mot Bofors. (youtube)

 Misshandel på Huddinge gymnasie. (rättegång)

 Mordet på Terese Johannson Rojo. (nyheterna)

 Våldtäkt. Utgå från filmen vi såg. (Säg att du älskar mig)

 
Uppgiften:

Jag vill ha ett skrifligt dokument där du tänker på att ha en tydlig struktur.

Det ska gå att följa en “röd tråd” i ditt arbete.

Beskriva väldigt kort brottet och använd dig därefter av nedanstående frågor när du reflekterar och analyserar: 

  • Beskriv hur samhället ska reagera. Vad bör ske enligt dig?

  • Ska det bli någon påföljd? Varför? Vilken då? Motivera och beskriv ditt syfte.

  • Vilka fördelar och nackdelar finns med ditt förslag?

  • Varför straffar samhället människor?

  • Hämnd eller vård?

  • Hur blir detta ur ett samhällsperspektiv?

  • Hur blir det ur ett individperspektiv?

  • Vad hade kunnat förhindra detta brott? Ge förslag och bedöm olika åtgärder.

 
Extra:

Ge argument för och emot att Sverige är en rättsstat, d.v.s att vi alla är lika inför lagen och att vi ska kunna kontrollera att alla döms på ett riktigt sätt.

 
Tid att ägna åt detta projekt:

Vecka 42 måndag och torsdag (endast åk 8 i skolan torsdag).

Vecka 43 (hemma för de som fått okej av mig annars på skolan)

 
Lämnas in: 23 oktober (fredag innan höstlovet)

 
Lycka till!

 
/Ellie

[email protected]

 

 

 


Hej alla


Jag fick precis kontakt med en mycket hjälpsam vaktmästare på kulturhuset i skarpnäck: Vi får servera fika på kulturhuset! det finns kaffeautomater vad vi behöver ta med är kaffe och the påsar samt läsk, jag kan om ni vill handla detta och sedan får jag betalt i efterhand.Eller ?
Vi behöver fortfarande kakor bullar osv... enligt planen.
Vi räknade generöst med att alla 11 som förhoppningsvist kommer har med sig:
10 av allt (papptallrikar, servetter muggar, sked och fika)
visserligen finns det muggar och allt på plats men placet stänger 19.00 (Hur lotta har bokat till 19.30 vet jag inte) och ingen vill ju diska då ändå, så för en gång skull förespråkar jag släng grejer...

/Simone

OS 14 oktober

Imorgon träffas vi ombytta och redo att köra OS klockan 09:50 på Kärrtorps IP.
Ta på er varma kläder och ta med en smarrig matsäck!

Ni kommer att göra OS med guldfiskarna!

/Ellie

Vecka 42

Måndag - Enligt schemat. Stormöte på morgonen för att diskutera sällskapsrummet. Nu är det dax att göra klart allt så att vi kan öppna rummet igen. Idrott inomhus.

Tisdag - På första passet kommer Alla olika alla lika att jobba med er i workshops. De vill diskutera fördomar, diskriminering och rätten att vara sig själv. De använder sig  av interaktiva övningar från deras metodmaterial O/LIKA, som vann Svenska Publishing Priset i klassen läromedel 2008!

De kommer att jobba med er i grupper mellan 09.00 - 10.30.

Resten av dagen enligt schemat. Idrott som vanligt sista passet.

Onsdag - Skarpnäcks Fria OS 2009! Vi träffas 09.00 i klassrummet och drar sedan iväg för att kasta, hoppa, löpa och tävla på Kärrtorps Ip. Kom ihåg att ta med gympakläder som tål att vara ute flera timmar oavsett väder.
Ni behöver ta med er matsäck och ni slutar som senast 15.00.

Torsdag - Första passet svenska och därefter lektion med Ellie.  Vid ca 11.30 drar vi iväg till Skansen på "skolan möter hantverk:

"Dagar för skolår 9 inför gymnasievalet. En skolmässa om hantverksyrken men i historiska miljöer och tillsammans med Skansens hantverkare, lärare och elever från dagens moderna hantverksutbildningar. Målet med dagarna är att ge eleverna en unik upplevelse av hantverk genom ett historiskt perspektiv med kopplingar till samtid och framtid samt taktila upplevelser vid att pröva på stationer. Dagarna arrangeras i samarbete mellan Skansen och Stockholms hantverksförening."

Ni slutar för dagen när vi är klara på Skansen. Har vi tur så kanske det finns lite extra tid för att se lite vackra djur! Älgarna är ju ett måste, då ni aldrig sett dessa djur...

Fredag - En dag då vi jobbar på helt enligt schemat.

Vi ses snart!





 


Engelska

Innan höstlovet ska ni läsa ut boken och skriva en bokrecension till mig.

Ni ska även göra klart två kapitel i boken (de gula till justice) och plugga in glosor varje vecka.

När ni är klara kan ni fortsätta att göra något mot vänskolan i Afghanistan!

Ni har även fått betygskriterier av mig till de texter som ni skriver på engelsa.

/Ellinor

Översiktsplanering Matematik Krabbor ht 2009

Geometri

v. 40

Z-röd: Kap. 3.4 Pythagoras sats klart, Tema ”Tunguskatastrofen”, start mer om ekvationer

G-boken: kap 3.1 klart, börja på 1.1



v. 41

Z-röd: Kap. 3.5 och 3.6 klart

G-boken: kap 1.1 klart



v. 42

Z-röd: Kap. 3.7 och repetition

G-boken: 1.2 klart



v. 43

Z-röd: Kap. Begränsningsarea och volym, genomgång av begrepp och principer Jobba med 4.1 – 4.6 översiktligt

G-boken: 3.3 fram till cylinder



v. 43

Z-röd: Jobba med 4.1 – 4.6 översiktligt

G-boken: 3.3 klart och börja på uppgifter från NP



v. 44

Höstlov



v. 45

Z-röd: Fortsätt med 4.1 – 4.6

G-boken: Gör uppgifter från NP och ”testa dig själv”



v. 46

Z-röd: Repetera inför prov och prov på Geometri

G-boken: Repetera inför prov och prov på Geometri



v. 47 Uppstart funktioner och algebra

Labsäkerhet - Föreningar, reaktioner och omvandlingar

 

Mål att sträva mot:

Att väcka intresse för kemiämnet, samt förklara och motivera dess laborativa karaktär.

Att öka elevernas färdigheter och förtrogenhet i laborativt arbete

Att visa kemins spännvidd från kökets bullbak till laboratoriets provrör. Kemi är inte bara forskare som framställer spännande saker i sitt laboratorium – hela vår vardag är faktiskt kemi.

Mål att uppnå på grundläggande nivå:

Att kunna utföra laborationer och använda gasolbrännare på ett säkert sätt

Att ha grundläggande förståelse för begreppen atom, grundämne, molekyl, kemisk förening och kemisk reaktion

Att känna till egenskaperna hos några specifika ämnen och kemiska reaktioner

Att känna till och kunna beskriva de olika aggregationstillstånden, flytande, fast och gasform

Att förstå att man som naturvetare gör modeller för att förstå verkligheten och att atomkulor och molekylskellett är sådana.

Att känna igen en kemisk formel och förstå varför den används

Att känna till skillnaden mellan blandningar, rena ämnen och separationer

Att känna till olika separationsmetoder

Att känna till att atomens struktur spelar roll för dess förmåga att binda sig till andra atomer samt känna till några olika former av kemiska bindningar

Att kunna skilja på naturvetenskapliga och andra argument



Mål att uppnå utöver grundläggande nivå:

Att kunna förklara enklare kemiska formler

Att förstå skillnaden mellan lösningar och emulsioner

Att kunna förklara olika typer av kemiska bindningar och förstå hur dessa skiljer sig

Att kunna använda begreppen ovan så pass att man klarar att använda dem i nya situationer

Att utföra de flesta laborationerna och uppgifter med liten handledning samt förklara och inse betydelsen av resultaten

Att kunna använda kunskaperna från avsnittet för att formulera argument kring miljö- och samhällspåverkan



Tidsplan:



v.37 Vi fortsätter att diskutera vad kemi kan vara och vad kemikunskaper kan användas till genom laboration och andra erfarenheter. Vi tar ”brännarkörkort”och börjar lära oss hur man kan gå tillväga för att identifiera okända ämnen och vätskor.



v.38 Övernattning i Alby



v. 39 Vi fortsätter identifieringsarbetet och börjar att jobba med och diskutera atomer, molekyler, grundämnen och kemiska föreningar



v.40 Vi jobbar med kemiska reaktioner och formler för att sedan jobba med de olika aggregationstillstånden. Stelning, smältning, kondensering och förångning gås igenom.



v.41 Slöjdvecka träisar resten av gruppen jobbar vidare



v. 42 Vi fortsätter med de olika tillstånden och inleder arbetet med att se på hur ämnen blandas.



v.43 När vi sett hur ämnen blandas kollar vi hur man kan göra för att separera olika ämnen. Vi återkommer till atomen och det periodiska systemet och fördjupar oss genom att se på atomens delar och hur dess uppbyggnad har betydelse för hur atomer binder sig.

 

v.44 Höstlov!

 

v. 45 Vi tittar närmare på joner, jonbindning och jonföreningar

 

v. 46 Fortsättning jonbindning men vi tar även och tittar lite på neutroner isotoper och atommassor, här skriver vi även redovisningsuppgiften.



Redovisning

I provet kommer det att ingå att skriva en kort berättelse om en möjlig dag i ditt liv där du gör kopplingar till begreppen som vi arbetat med under arbetsområdet.

Berättelsen kan innehålla situationer då du under dagen kommer att tänka på atomer, grundämnen, kemiska föreningar och kemiska reaktioner. Berättelsen ska även visa att du förstår hur ämnen kan skifta mellan fast, flytande och gasform. Den bör även innehålla en beskrivning av någon form av separation av olika ämnen. Berättelsen ska även innehålla en bild på en molekylmodell. För att visa kunskaper utöver grundläggande nivå bör man få med en kemisk reaktionsformel och komma in på något ämne som går att argumentera kring, exempelvis någon form av kemisk miljöpåverkan.

Exempel kan vara när vi äter och gör i ordning mat, transporterar oss till och från skolan eller utövar fritidsaktivteter.


Vecka 43

Riktigt härligt att alla i Krabborna klarade So-provet! Härligt att läsa alla era texter och se hur bra koll ni nu har på lag och rätt. Roligt att många av er uppskattade att få se hur en rättegång går till i verkligheten. Jag ska ringa och fråga vad domen blev i det fall som vi följde när vi var i Södertörns Tingsrätt.

I veckan så vi filmen Säg att du älskar mig. Det är en mycket gripande film om en den femtoåriga Fatou som blir våldtagen och sedan därefter försöker bearbeta det som hänt. I fillmen får man följa hur hon och människor runt omkring henne reagerar på det som hänt. Efter filmen hade vi en diskussion om hur tjejer och killar framställs i filmen och hur vi blir behandlade i samhället p.g.a kön.

I engelska visar de allra flesta av er att ni tränar flitigt på de glosor som ni får varje vecka. För mig känns det skönt att ni gör det jag önskar för det är riktigt bra att utöka sitt ordförråd. Fortsätt att visa hur mycket ni kan!
Det verkar även som att det passar er att läsa de böcker som jag beställt till er i engelska. Några läser Talented Mr Ripley och några Cinderalla Man. När ni läst/lyssnat på böckerna så ska ni skriva en bokrecension och den ska lämnas in vecka 43. Jag har även köpt in böckerna som filmer och de ser vi när ni läst klart!

Jag gillar att många av er kommer i tid till lektionerna. Det är skönt att kunna starta igång direkt och det är schysst att visa respekt mot sina andra genom att vara där i tid. Tack till alla som bidrar i detta!

Detta händer under vecka 43:
Den här vecka blir det väldigt många ändringar så det är viktigt att ha lite koll.
Alla ni ska den här veckan alltså skriva ett skrifligt arbete till er slöjdlärare (Emelie eller Peter). Peter har infomerat alla er vad arbetet ska innehålla.

Ni ska även ha en plan/ritning skriftligt över vad ni ska göra på slöjden på torsdag och fredag. Erat betyg den här terminen blir utifrån vad ni gjorde ifjol och det ni presterar under veckan. Nästa terminen ska vi försöka lägga in mer slöjd åt er.

Måndag -
09.00-16.00 Ni skriver ert slöjdarbete. Jag finns här på skolan för handledning men ni får även jobba hemma. Ni får jobba hemma om ni har diskuterat detta med mig först.

Tisdag -
8.30-9.30 Nutidsorientering för alla er (samhälle)
9.20-11.50 Matte
12.45-14.10 Sv/bild
14.30-16.00 Idrott inomhus

Onsdag -
09.00-11.40 No
Hemstudier efter lunch! (Svenska)

Torsdag -
09.00-16.00 Slöjd

Fredag -
0900-16.00 Slöjd.

Mejla mig om du funderar över något!

/Ellinor

RSS 2.0