Matteinfo!

Tisdag vecka 10 kommer Henning att låta er öva på gamla nationella prov.
En bra idé är att träna massor i ditt lösningshäfte.

/Ellinor

Kungsberget - på måndag!

Åh, äntligen ska vi få åka till Norrland tillsammans! Eller nästa i alla fall, Gävle...

På måndag behöver ni vara här ca 06. 45, då bussen avgår klockan 07.00. Vi kör inte med drop in!


Ta med någon trevligt fika till bussen. Skolan bjuder inte på lunch, men det finns att köpa på plats. Det finns även värmestugor för er som tar med egen lunch.

Ni får även ta med godis men det är bra att inte överdriva, så skippa alla 1,5 liters läskeflaskor.

Bussbolaget tillåter oss inte att ha: Chips, ostbågar, popcorn och sånt som lätt hamnar på golvet. På bussen kommer vi även att städa våra egna platser, såsom tidigare år.

Vi åker i en buss iår. Bussen blir fullsmockad! Så tänk då gärna på er ljudnivå så att alla får en trevlig och skön resa. Ta gärna med någon bra film som alla kan se, även de som är 9 år. Vi skippar iår Sex and the city.

När man ni hämtar ut er utrustning så får ni även hjälm om det önskas. Vi från skolan ser gärna att ni alla har på er hjälm i backen. Men, är du 15 så kan du välja själv. Var klok och ha hjälm! Coolt att våga!

På bussen går vi närmare igenom lite detaljer för vad som gäller. Kom ihåg att lämna in din utrustning på den tid vi gemensamt kommer överens om i bussen.

Vi är åter i Stockholm ca 19.00.

Vi ses!

Krabborna - en översikt

Vecka 7

Måndag, tisdag, onsdag enligt schema. Ev en del pass med åk 7.

Torsdag svenska med Dharana, därefter so och efter lunch hemstudier.

Fredag enligt schema. Visa vad du har gjort torsdag. Visa ett utkast med frågor och vilken fakta du ska använda dig av. På detta pass får du allt extra material som du behöver till vecka 8.


Vecka 8 – Många ändringar i ditt schema så ha lite koll nu!

 

Måndag – Kungsberget

 

Tisdag – Enligt schema. Sovmorgon till 10.30. Boxning på idrotten. Samling utanför kyrkan 14.30.

 

Onsdag – Enligt schema innan lunch. På engelskan jobbar du hemma med ett läsförståelsetest. Detta kommer vi att rätta tillsammans efter sportlovet. Ta med detta efter lovet och lämna till mig

 

Torsdag – Ellie är ledig. Hemstudier för de som fått okej till detta. Ni andra är med på Asiminas lektion och då med åk 8.

 

Fredag – Ellie är ledig. Ni jobbar hemma de två första passen. Ni ska jobba med ert So- arbete och även göra kapitlet Teenager under the Taliban s 32-33. Övningar på sida 33-35 i din workbook. Lämna till mig för rättning efter lovet. Ni börjar dagen klockan 12.45, ingen lunch här.

 

Efter lovet ska du ge mig följande:

I So ska du visa mig ditt arbete och berätta kortfattad om det. Du ska ha skrivit minst två sidor.

I engelska ska du visa att du är klar med kapitlet i boken och du ska lämna in din läsförståelsen.

 

Vecka 9 Sportlov.

 

Vecka 10 – Afghanistanvecka.

Lite annat schema då. Handboll med externa ledare på tisdag.

Vakbad på torsdag.

 

Vecka 11 – Afghanistanvecka.

Np-muntligt i svenska på måndag.

Np. Läs- och hörförståelse tisdag. (80 +55 min)

Temaredovisning på torsdag.

Dans fredag i rörelserummet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Åk 9 - SO

Åk 9

Uppgift: Skriva en uppsats om valfritt ämne kopplat till Afghanistan!

Tips på ämnen och där Ellie kan hjälpa till att skrapa fram material:

 

Vill du inte jobba med denna uppgift? Då är du med på lektioner som vanligt.

 

Förslag på ämnen:

Talibanerna – Vilka är de?

Statsskicket – En jämförelse med ett annat land.

Kvinnornas situation i landet, i Islam. Fördelar och nackdelar.

Belysa Afghanistans historia.

Dagens situation i landet – utländska trupper osv – argumenterande text.

Andra länders roll i Afghanistans historia.

Islam i Afghanistan.

 

Tid till ditt arbete:

Vecka 7 – Hemstudier – so – Bestämma område att skriva om.

Vecka 8 – So-pass x2 Assi (jobba på med eget arbete) Hemma om du fått okej.

Vecka 11 – So- pass x 2

(Du får även extra tid under Afghanistanveckorna, ca 1,5 hemstudiedag)

 

Redovisas på öppet hus vecka 11, torsdag 16-18.

 

Vad som är ett minimum för alla arbeten för att nå G:

Ditt arbete ska vara minst 4 sidor med text och dessutom har framsida och källförteckning.

 

Det ska vara lätt att följa en röd tråd i ditt arbete.

 

Texten skall vara faktabaserad och du ska visa att du kan plocka ut relevant information för att berätta om ditt område.

 

I ditt arbete ska du forlöpande ha källhänvisning och det är viktigt att du skriver med egna ord.

 

På torsdag vecka 12 ska du berätta om ditt arbete för gruppen (åk 8+9) Till detta får du tid att förbereda dig på första so-passet innan lunch.

 

Om du satsar högre än g ska du även redovisa på öppet hus, torsdag vecka 11 16-18. Då elever, lärare och föräldrar kommer att lyssna på just din presentation.

 

Bedömningens inriktning

Bedömningen gäller elevens förmåga att utveckla och tillämpa kunskaper om människan, hennes verksamheter och omvärld. Den skall ske med utgångspunkt dels i de för ämnena gemensamt utformade texterna, dels i texterna för respektive ämne.

 

Elevens förmåga att utifrån sina kunskaper orientera sig i samhället och analysera skeenden såväl i förfluten tid som i nutid är en grund för bedömningen. Särskild vikt skall läggas vid förmågan att ur ett samhällsorienterande perspektiv uppfatta helheter och samband och vid förmågan att urskilja såväl likheter som skillnader i tid och rum.

 

Bedömningen gäller också elevens förmåga att bearbeta information till egen kunskap. Elevens förmåga att orientera sig i olika informationsmiljöer och använda olika källor för att söka, samla, sovra och strukturera information utgör en del i detta, liksom elevens kritiskt granskande förhållningssätt vid analys av olika källors sanningshalt och relevans.

 

Bedömningen skall vidare uppmärksamma elevens användning av sina kunskaper genom att i samtal, studier och handling ta stöd både i för ämnena relevanta begrepp och teorier och i sina egna tankar, känslor och erfarenheter.

 

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven använder centrala begrepp och symboler inom det samhällsorienterande kunskapsområdet samt har insikter i den betydelse dessa har.

Eleven förstår demokratins principer och gör överväganden för att formulera egna ståndpunkter vid tillämpningen av dessa.

Eleven identifierar etiska frågor och problem, bearbetar dem, urskiljer olika synsätt samt diskuterar och reflekterar kring dessa.

Eleven ger exempel på hur lokala och globala händelser och förhållanden hänger samman samt hur de kan förklaras även i ett historiskt perspektiv. Eleven använder olika källor, sammanställer material, granskar, värderar och jämför samt drar slutsatser och argumenterar utifrån dessa.

 

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven använder begrepp och modeller från det samhällsorienterande kunskapsområdet vid tolkning av nya sammanhang.

Eleven är väl orienterad i aktuella händelser och urskiljer faktorer som kan förklara dem.

Eleven exemplifierar hur människan såväl påverkas av som påverkar samhället och dess traditioner, kultur och materiella villkor.

Eleven ger förklaringar till hur skilda förutsättningar har betydelse för sättet att leva och agera i olika delar av världen och i olika tider.

Eleven argumenterar för ställningstaganden utifrån sina kunskaper inom det samhällsorienterande området.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Stödanteckningar elektromagnetism

Viktigt att känna till är ungefär när sambandet mellan elektricitet och magnetism upptäcktes. Det gjordes på 1820-talet och sambandet handlar om att det skapas ett magnetiskt fält kring en elektrisk ledare med ström i. Magnetfältet är cirkelformat och går motsols kring ledaren.

Detta magnetfält går att utnyttja genom att linda en ledare kring en sak som påverkas av magnetism, t.ex en spik. Spiken blir då magnetisk. Antalet varv och strömstyrkan genom ledaren påverkar styrkan i magneten. Detta kan man så klart testa genom att pröva olika starka strömkällor och olika varvantal kring spiken.

Elektromagneter används på massor av områden från ringklockor, svävande tåg, högtalare elmotorer m.m.

Vissa hävdar att elektromagnetiska fält kan påverka vår hälsa negativt genom att störa sömn, fortplantningsförmåga, koncentration och leda till sjukdomar som cancer i hjärnan.

Från Henning.


Vecka 6

Hej!

Den här veckan blir det många ändringar så därför skriver jag nu hur era dagar kommer att se ut. Under veckan är många elever ute på sin prao. Därför kommer ni ibland att ha lektioner gemensamt med några från sjuan.

Måndag:
10.00-11.45 - Matte. Under detta pass kommer även några sjuor att vara med.
Tidigare lunch och därefter uterast!
12.45 - 14.40 No
15.00-16.00 Idrott

Tisdag:
09.00 - 10.20 Nationellt prov i svenska med Dharana.
10.40 - 11.45 Matte. Sjuorna är med på passet. 
Lunch tidigare igen.
12.45 - 14.10 No.
14.30 - 16.00 Idrott

Onsdag:
09.00 - 10.10 Spanska och eget arbete.
10.30 - 11.45 Svenska. Sjuorna är med.
Lunch tidigare igen.
12.45 - 14.30 Engelska

Torsdag:
09:00 - ? Nationellt prov med Dharana. Provtiden är 160 minuter. Ni får ta med er fika och så för att orka skriva och ha energi under provet. Om ni tar med godis och läsk så önskar jag att ni respekterar skolans regler och ej äter utanför klassrummet.. Som tack för detta får ni sluta efter provet! Tjihoooo, vad schysst lärarna är!
Ni får även lunch här innan ni går hem.

Fredag:
09.00 - 11.45 Skapande med Emelie. Sjuorna är med på detta pass.
Lunch!
12.45 - 13.50 Musik
14.00 - 15.00 Bild

Vem vann veckans nyheter? Jo det gjorde jag :)

/Ellie


Svenska

På svenskan har vi fortsatt läsa våra böcker. Denna vecka ska alla ha läst till minst...
"sms från soppero"- s.66
"Stor i käften" - s.91
"Fighting spirit" - s.57
"Välkommen till ghettot" - s.97

De flesta har kommit längre och några har redan läst ut och påbörjat nya böcker. De som ligger efter behöver läsa på kvällarna hemma.

Vi har även förberett nationella proven i svenska genom att lästa texthäftet och diskutera, samtala. Det har varit mycket givande och bra! Nästa vecka fortsätter vi förberedelserna genom att gå igenom kriterierna och att de själva får träna på att bedöma olika svar utifrån gamla np. Det brukar öka medvetenheten om vad som krävs väldigt mycket.

På bilden har vi fortsatt med självporträtt, alla är mycket fokuserade, de flesta börjar nu bli klara.

På spanskan hade några av  9:orna denna vecka en liten muntlig presentation för 7:or och 8:or, de som inte hann gör det nästa vecka. Presentationerna är utifrån det kapitel vi jobbar med nu som handlar om att uttrycka tankar, önskningar och åsikter.

/Dharana

No

Det blir "läxförhör" nästa tisdag igen om magnetism. Man ska kunna beskriva vad magnetism är, användningsområden idag, egenskaper, att jorden är magnetisk och man ska veta vad norrsken är. Du kan väl informera om det på bloggen? Här kommer stödanteckningar till de som behöver.

Stödanteckningar till magnetismkapitel



Magnetism – handlar i första hand om att vissa stenar och bergarter har förmågan att dra till sig föremål av järn.


Användningsområden - Människor upptäckte detta för länge sedan men det var främst för navigering som man använde magneter förr i tiden. Idag anväds magneter på många olika ställen. Fästmagneter på kylskåpsdörrar, för att hålla skåpsluckor stängda etc. Fortfarande är kompasser ett viktigt användningsområde.

Jorden är magnetisk - Anledningen till att kompasser fungerar är att jordklotet är som en stor magnet där nordpolen fungerar som sydänden på en stavmagnet och sydpolen är som nordänden. Det gör att kompassnålens nordände drar mot norr och sydänden mot syd.


Magneters egenskaper – En magnets nordände dras mot en annan magnets sydände och sydänden dras mot nord. Om man delar en stavmagnet i två delar uppstår en ny nord och sydände i de mindre delarna. Man kan illustrera magneters magnetfält med hjälp av järnfilsspån på en skiva ovanpå en magnet. Det blir som linjer mellan nord och syd.


Norrsken eller polarsken– Det är ett ljusfenomen som beror på jordens magnetfält. Eftersom jordens magnetiska krafter är starkast vid nord och sydpolen. Det är partiklar som reagerar på magnetism vilka slungats från solen och skapar ljus pga sin höga hastighet.

/Henniing


RSS 2.0