Åk 9 - SO

Åk 9

Uppgift: Skriva en uppsats om valfritt ämne kopplat till Afghanistan!

Tips på ämnen och där Ellie kan hjälpa till att skrapa fram material:

 

Vill du inte jobba med denna uppgift? Då är du med på lektioner som vanligt.

 

Förslag på ämnen:

Talibanerna – Vilka är de?

Statsskicket – En jämförelse med ett annat land.

Kvinnornas situation i landet, i Islam. Fördelar och nackdelar.

Belysa Afghanistans historia.

Dagens situation i landet – utländska trupper osv – argumenterande text.

Andra länders roll i Afghanistans historia.

Islam i Afghanistan.

 

Tid till ditt arbete:

Vecka 7 – Hemstudier – so – Bestämma område att skriva om.

Vecka 8 – So-pass x2 Assi (jobba på med eget arbete) Hemma om du fått okej.

Vecka 11 – So- pass x 2

(Du får även extra tid under Afghanistanveckorna, ca 1,5 hemstudiedag)

 

Redovisas på öppet hus vecka 11, torsdag 16-18.

 

Vad som är ett minimum för alla arbeten för att nå G:

Ditt arbete ska vara minst 4 sidor med text och dessutom har framsida och källförteckning.

 

Det ska vara lätt att följa en röd tråd i ditt arbete.

 

Texten skall vara faktabaserad och du ska visa att du kan plocka ut relevant information för att berätta om ditt område.

 

I ditt arbete ska du forlöpande ha källhänvisning och det är viktigt att du skriver med egna ord.

 

På torsdag vecka 12 ska du berätta om ditt arbete för gruppen (åk 8+9) Till detta får du tid att förbereda dig på första so-passet innan lunch.

 

Om du satsar högre än g ska du även redovisa på öppet hus, torsdag vecka 11 16-18. Då elever, lärare och föräldrar kommer att lyssna på just din presentation.

 

Bedömningens inriktning

Bedömningen gäller elevens förmåga att utveckla och tillämpa kunskaper om människan, hennes verksamheter och omvärld. Den skall ske med utgångspunkt dels i de för ämnena gemensamt utformade texterna, dels i texterna för respektive ämne.

 

Elevens förmåga att utifrån sina kunskaper orientera sig i samhället och analysera skeenden såväl i förfluten tid som i nutid är en grund för bedömningen. Särskild vikt skall läggas vid förmågan att ur ett samhällsorienterande perspektiv uppfatta helheter och samband och vid förmågan att urskilja såväl likheter som skillnader i tid och rum.

 

Bedömningen gäller också elevens förmåga att bearbeta information till egen kunskap. Elevens förmåga att orientera sig i olika informationsmiljöer och använda olika källor för att söka, samla, sovra och strukturera information utgör en del i detta, liksom elevens kritiskt granskande förhållningssätt vid analys av olika källors sanningshalt och relevans.

 

Bedömningen skall vidare uppmärksamma elevens användning av sina kunskaper genom att i samtal, studier och handling ta stöd både i för ämnena relevanta begrepp och teorier och i sina egna tankar, känslor och erfarenheter.

 

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven använder centrala begrepp och symboler inom det samhällsorienterande kunskapsområdet samt har insikter i den betydelse dessa har.

Eleven förstår demokratins principer och gör överväganden för att formulera egna ståndpunkter vid tillämpningen av dessa.

Eleven identifierar etiska frågor och problem, bearbetar dem, urskiljer olika synsätt samt diskuterar och reflekterar kring dessa.

Eleven ger exempel på hur lokala och globala händelser och förhållanden hänger samman samt hur de kan förklaras även i ett historiskt perspektiv. Eleven använder olika källor, sammanställer material, granskar, värderar och jämför samt drar slutsatser och argumenterar utifrån dessa.

 

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven använder begrepp och modeller från det samhällsorienterande kunskapsområdet vid tolkning av nya sammanhang.

Eleven är väl orienterad i aktuella händelser och urskiljer faktorer som kan förklara dem.

Eleven exemplifierar hur människan såväl påverkas av som påverkar samhället och dess traditioner, kultur och materiella villkor.

Eleven ger förklaringar till hur skilda förutsättningar har betydelse för sättet att leva och agera i olika delar av världen och i olika tider.

Eleven argumenterar för ställningstaganden utifrån sina kunskaper inom det samhällsorienterande området.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0