Vecka 43

Riktigt härligt att alla i Krabborna klarade So-provet! Härligt att läsa alla era texter och se hur bra koll ni nu har på lag och rätt. Roligt att många av er uppskattade att få se hur en rättegång går till i verkligheten. Jag ska ringa och fråga vad domen blev i det fall som vi följde när vi var i Södertörns Tingsrätt.

I veckan så vi filmen Säg att du älskar mig. Det är en mycket gripande film om en den femtoåriga Fatou som blir våldtagen och sedan därefter försöker bearbeta det som hänt. I fillmen får man följa hur hon och människor runt omkring henne reagerar på det som hänt. Efter filmen hade vi en diskussion om hur tjejer och killar framställs i filmen och hur vi blir behandlade i samhället p.g.a kön.

I engelska visar de allra flesta av er att ni tränar flitigt på de glosor som ni får varje vecka. För mig känns det skönt att ni gör det jag önskar för det är riktigt bra att utöka sitt ordförråd. Fortsätt att visa hur mycket ni kan!
Det verkar även som att det passar er att läsa de böcker som jag beställt till er i engelska. Några läser Talented Mr Ripley och några Cinderalla Man. När ni läst/lyssnat på böckerna så ska ni skriva en bokrecension och den ska lämnas in vecka 43. Jag har även köpt in böckerna som filmer och de ser vi när ni läst klart!

Jag gillar att många av er kommer i tid till lektionerna. Det är skönt att kunna starta igång direkt och det är schysst att visa respekt mot sina andra genom att vara där i tid. Tack till alla som bidrar i detta!

Detta händer under vecka 43:
Den här vecka blir det väldigt många ändringar så det är viktigt att ha lite koll.
Alla ni ska den här veckan alltså skriva ett skrifligt arbete till er slöjdlärare (Emelie eller Peter). Peter har infomerat alla er vad arbetet ska innehålla.

Ni ska även ha en plan/ritning skriftligt över vad ni ska göra på slöjden på torsdag och fredag. Erat betyg den här terminen blir utifrån vad ni gjorde ifjol och det ni presterar under veckan. Nästa terminen ska vi försöka lägga in mer slöjd åt er.

Måndag -
09.00-16.00 Ni skriver ert slöjdarbete. Jag finns här på skolan för handledning men ni får även jobba hemma. Ni får jobba hemma om ni har diskuterat detta med mig först.

Tisdag -
8.30-9.30 Nutidsorientering för alla er (samhälle)
9.20-11.50 Matte
12.45-14.10 Sv/bild
14.30-16.00 Idrott inomhus

Onsdag -
09.00-11.40 No
Hemstudier efter lunch! (Svenska)

Torsdag -
09.00-16.00 Slöjd

Fredag -
0900-16.00 Slöjd.

Mejla mig om du funderar över något!

/Ellinor

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0