Rättsystemet - Lagar, regler och ordning!

Torsdag vecka 35

Pass 1 (1 h och 20 min)


Gemensamt snack om SO. Hur ska man tänka nu? Betyg och så... frågor och diskussion Hur ska vi hade det på lektionerna?


Jag presenterar ämnet och lite kort om vårt upplägg.

Alla får små häften och sedan kör vi igång.


  • En brainstorm om tankar kring regler, lagar ordning. Sverige kontra världen.

  • Regler hemma, skolan, samhället... Hur upp rätt håller man dem? Straff? (stencil)

  • Om det är läge, köra en fyra - hörns - övning (stencil)

  • Allmänt snack om brott vi minns i Sverige...tidningar och medias roll.

Vi läser därefter gemensamt igenom sida 89-91 och diskutera sedan några saker kring detta för att få veta vilka skyldigheter och rättigheter vi har i Sverige.


Därefter rast eller så förklarar jag vilka uppgifter vi ska göra.


För alla: Läsning och frågor:


Läs sida 57 - 68, svara på frågorna 1-3 s 68

Läs sidorna 76 - 81, svara på frågorna 1-7 s 80


Lättare uppgift:


1. Fundera ut en brott som du hört om och berätta i stora drag om vad som hände.

  • Vart skedde det (stad, mordplats, beskriv)

  • Vilka var inblandade (offer, förövare, vittnen)

  • Vad hände? Hur skedde brottet?

2. Beskriv utifrån samhällesboken brottets gång. Vad blev slutligen påföljden? Vad tycker du om det? Hade du ändrat på något om du helt fritt fick bestämma?


3. Viktigt att du bygger ut lite för att få med dina egna tankar och funderingar


(I detta ska ett skriftligt dokument lämnas in, minst 200 ord)


Svårare uppgift:


Använd exemplet med misshandel i läroboken (eller ett verkligt fall) för att beskriva det svenska rättsystemet. I beskrivningen ska du använda begreppet brott, förundersökning , straffmyndig, åtal, rättegång och påföljd. I svaret ska du också ge förslag på och bedöma olika åtgärder som skulle ha kunnat förhindra misshandel.


Att tänka på:

- Samhälle (skola) kontra individ

  • Vård, straff eller hjälp?

  • Effekter av dina förslag. Fördelar respektive nackdelar.

  • Argumentera för din sak.

  • Orsaker till brottet (ungdomsbrottslighet)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0